Stappenplan werkstuk maken
Stap 1; het kiezen van
een onderwerp voor je werkstuk
Het starten van een werkstuk maken doe je door een onderwerp
te kiezen dat je interesseert. Hiervoor kun je kijken op het internet, in het
documentatiecentrum of in de bibliotheek.
·
Pas er voor op dat je niet een te breed
onderwerp kiest.
·
Het is vaak beter om je toe te spitsen op één
aspect.
Stap 2; informatie
verzamelen
Zoek die informatie op:
·
internet,
·
documentiecentrum
·
bieb
·
museum, dierentuin, bedrijf, reisbureau etc.
·
interview mensen in je omgeving die van een
onderwerp afweten.
Stap 3 van het
werkstuk maken is; plaatjes en illustraties verzamelen
·
Begin op tijd met het verzamelen van
illustraties.
·
De plaatjes moeten wel passen bij de tekst van
je werkstuk.
·
Je kunt plaatjes vinden op het internet, in
tijdschriften en reisgidsen.
Voordat je gaat
schrijven
·
Lees de gevonden informatie goed door en maak
een lijstje met deelonderwerpen die je wilt maken en zet ze in de goede
volgorde.
·
Bedenk wat de inhoud van die deelonderwerpen
moet worden
·
Bij een werkstuk maken hoort ook het schrijven
van een inleiding. Daarin vertel je kort de volgende punten: Waarom je voor het
onderwerp hebt gekozen. Over welke deelonderwerpen je iets gaat vertellen. Wat
je er zelf van denkt te leren.
·
Als je het werkstuk klaar hebt, hoort er ook een
slot bij. Hierin mag geen nieuwe informatie staan. Een slot sluit altijd aan
bij de inleiding. Ook kun je vertellen hoe het werkstuk maken is gegaan en of
je er iets van geleerd hebt.
·
Verzin een goede titel. De titel moet bij het
hele werkstuk passen!
Tot slot
·
Controleer of je werkstuk uit deze onderdelen bestaat: Titelblad: daarop
moeten staan de titel (onderwerp) en onderaan je naam, de klas en de datum.
Eventueel kan je het blad verfraaien met een mooi plaatje of afbeelding.
·
Inhoudsopgave
·
Inleiding
·
De hoofdstukken
·
Het slot
De bronnenlijst
Deze geeft een overzicht van de gebruikte informatiebronnen.
·
Orden je informatiebronnen in deze lijst alfabetisch op de achternaam van
de schrijvers.
·
Of pagina’s van het internet. ( geen zoekpagina’s opschrijven!).
Als deze onderdelen allemaal in je werkstuk staan, kun je het nog door iemand
laten doorlezen en nakijken om even de puntjes op de I te zetten en kun je het
vervolgens inleveren bij je leerkracht. Heel veel succes!
Opdrachtkaart Dagboek grote ontdekkingsreizigers
Opdrachtkaart Dagboek grote ontdekkingsreizigers
De grote ontdekkingsreizerigers: kruip in de huid van ……
·
Ieder schrijft zijn eigen dagboek
·
Inhoud is op waarheid.
·
Eigen woorden
·
Je mag samenwerken, maar ieder schrijft zijn
eigen dagboek. Samenwerken gaat alleen over verzamelen van informatie
·
Geen plaatjes, wel tekeningen
·
Typen of schrijven
·
Kijk op meerdere sites
·
Schrijf je bronnen op
·
Minimaal 10 verhalen
Groepjes:
Christoffel Columbus:
Leon, Marijn, Jaimy, Rens,
Quint, Sybren, Jacco, Harmen
Magelhaen
Marco Polo:
Eva, Jolijn, Romee,
Dyonne. Britt, Diede, Jinte
Willem Barentz: Florijn, Anna, Fenna, Jaylisa, Lonneke
Cornelis Houtman
Vasco da Gama
Cortez
Erik de Rode:
Nils, Yorick, Floor, Vere, Mare, Simon G
Bartolomeus Dias
(of je schrijft Diaz): Simon J
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.